Якщо б Вас попросили згадати імена науковців, то, мабуть, перші на думку припадають Ісаак Ньютон, Альберт Ейнштейн чи Микола Каперник, Дмитро Менделєєв або ж Стівен Хокінг. Але мало хто одразу ж згадає саме жінку-науковця. Проте усі чули  про наукові дослідження Марії Складовської Кюрі, але чимала кількість людей згадає чи взагалі знає ім’я тієї, хто відкрив ДНК, проте це Розалінд Франклін, чиї заслуги привласнювали її колегам. І на цьому цей список закінчується, і причиною цього є гендерна нерівність.

Наука і гендерна рівність являють собою невід’ємними частинами досягнення цілей розвитку, зокрема ті, що викладені в Порядку денному  сталого розвитку до 2030 року. За останні 15 років світове співтовариство досягло значних успіхів в справі залучення жінок і дівчат в науку. Незважаючи на це, жінки і дівчата досі стикаються з обмеженнями в цій сфері.

Насправді, гендерна нерівність спостерігалась в Європі ще в часи Середньовіччя. З 18-го століття брак жінок у науці став предметом досліджень і обговорень у різних галузях науки, таких як психологія, соціологія, філософія, культурологія. Усім видам обмежень доступу жінок до науки сприяли тоді і сприяють зараз гендерні стереотипи про «невідповідність» жінок для певних (зазвичай, високооплачуваних та престижних) видів діяльності та консервативні уявлення про гендерні ролі, котрі приписують нерівномірне виконання роботи з обслуговування (репродуктивна праця, догляд дітей, літніх та хворих, харчування, ремонт одягу, підтримання санітарного стану житла) жінками та чоловіками.

З розвитком феміністської теорії питання даного дисбалансу ґрунтовно вивчають гендерні дослідження, зокрема, історія жінок та жіночі студії. Таким чином, на сьогодення серед усієї кількості науковців усіх галузях науки лише 30% складають жінки-науковиці. Це значно більша кількість у порівнянні з минулим століттям, але все одно не дорівнює кількості чоловіків-науковців.

Для того, щоб досягти повного і рівного доступу жінок і дівчат до науки, а також забезпечити гендерну рівність і розширення прав і можливостей жінок і дівчат, Генеральна Асамблея прийняла резолюцію 70/212, якою проголошувалося 11 лютого Міжнародним днем ​​жінок і дівчат в науці. Тож, зі святом, науковиці! Займайтесь улюбленою справою всупереч усім упередженням! Успіхів і нових досягнень!

 

  • 01
  • 02
  • 03
  • 04
  • 01
  • 02
  • 03
  • 04

Помічник ректора з гендерної політики 
Ганна Бойцова

 

Real time web analytics, Heat map tracking