Якщо є готовність до конфлікту, привід для конфлікту знайдеться завжди
І. Шевельов
Процес навчання і виховання, як і будь-який розвиток, неможливий без суперечностей і конфліктів. Конфліктні процеси мало хто схвалює, але майже всі беруть у них участь.
Курсантська група, не дивлячись на чітку регламентованість поведінки та постійний контроль з боку командного складу – це є спільність автономна й самодостатня. Вона здатна сама як вирішувати свої внутрішні проблеми, так і створювати конфліктні ситуації.
Конфлікти між курсантами негативно впливають як на конфліктуючих, так і на всю групу.
Профілактика конфліктів є одним з найважливіших завдань у будь якому колективі, та для вишу МВС, яким є Донецький юридичний інститут вона особливо актуальна, адже знаходячись на казарменому положенні молода людина може реалізувати свої соціальні потреби лише в межах існуючого колективу, а її соціальна активність у будь якому випадку пов’язана з соціальним життям взводу, курсу, факультету, інституту.
Прийнято вважати, що попередити конфлікт набагато легше, ніж конструктивно вирішити його.
Причин виникнення конфліктів у колективах багато, та найбільш розповсюдженою з них є несприятливий соціально-психологічний клімат, незадоволеність аспектами власного існування, відносинами з керівництвом, неможливість реалізації потреб.
Проблемі соціально-психологічного клімату в колективі присвячено багато робіт як у вітчизняній так і зарубіжній психології. Інтерес до цієї теми, перш за все пов'язаний з результатами (Хоторнських досліджень), що виявили наявність тісного зв’язку між продуктивністю праці групи і особливостями її психологічного клімату (А.Л Свинецкий).
Психічний настрій, як вважає відомий соціальний психолог В.Д. Паригін, може бути предметним (спрямованість психіки на процес діяльності) та емоційним, тональним (переживанням задоволеності діяльністю, її результатами).
Групові ефекти, як соціально-психологічні явища спільної діяльності, вивчаються з моменту виникнення експериментальної психології (експерименти В. Меде, Ф. Олпорта, В.М. Бехтерева) та проведення прикладних досліджень багатьма зарубіжними та вітчизняними психологами.
Особливу увагу вивченню соціально-психологічного клімату приділено і у діяльності психологічної служби системи МВС України.
Згідно положення про психолого-педагогічне супроводження навчально-виховного процесу у навчальних закладах МВС України, однією з функцій психолого-педагогічного супроводження навчального процесу є вивчення соціально-психологічного клімату в колективах, виявлення негативних явищ, конфліктних ситуацій та розроблення рекомендацій щодо їх подолання.
З цією метою т.в.о завідувача ВПЗ відділу КЗ Кокош К. А. була розроблена анкета по вивченню соціально – психологічного клімату в колективі курсантів.
При розробці анкети, за основу було взято форму анкети подану у методичних рекомендаціях по вивченню соціально-психологічного клімату в колективах органів та підрозділів внутрішніх справ України.
Оскільки соціально-психологічний клімат - найчастіше визначається як цілісний стан групи (колективу), відносно стійкий і типовий для неї емоційний настрій, що відображає реальну ситуацію службової (навчальної) діяльності (характер, умови, організацію праці) і характер міжособистісних відносин, подана у методичних рекомендаціях форма була доповнена соціометричним дослідженням за Дж. Морено «Діагностика міжособистісних і міжгрупових відносин». Також вище означене дослідження було доповнене вивченням задоволеності матеріальним забезпеченням, харчуванням, умовами проживання, медичним обслуговуванням. До анкети також було включено дослідження рейтингу керівного та викладацького складу. У анкеті курсантам пропонується внести свої пропозиції та рекомендації, щодо вдосконалення окремих компонентів соціально-психологічного клімату.
Дане дослідження надасть змогу оцінити:
- ставлення до навчального закладу
- загальне ставлення до навчання
- самооцінка особистості в НП та перспектив подальшої самореалізації
- динаміку психологічних станів оточуючих, відносно курсанта
- свого психологічного стану відносно соціального середовища
- оцінка взаємин курсантів із керівництвом
- задоволеність загальними потребами (форменим одягом, харчуванням, умовами проживання, медичним обслуговуванням тощо)
- рівень згуртованості курсантських груп
- рейтинги керівників (викладачів).
Оцінка перерахованих параметрів дозволить вивчити наявний стан психологічного клімату та причин виникнення конфліктів, з метою розробки актуальної психокорекційної програми створення сприятливих умов для підвищення ефективності навчання, оптимізації процесу адаптації, та як наслідку попередження конфліктів у групах курсантів.
т.в.о. завідувача відділення психологічного забезпечення відділу кадрового забезпачення
К.А. Кокош
|